Strindbergs klotterterapi kraftigt övervärderad

Man kan uppsöka vilken sluten psykiatrisk vårdinrättning som helst och där finna exempel på ”abstrakt konst” som slår Strindberg med hästlängder, men de stackars okända satarna i vita särkar får ingen uppskattning och deras ”konstutövande” anses i stället utgöra en bekräftelse på deras sinnesrubbning och minskar kraftigt utsikterna till frigivning.

Labila individer som förlorat fotfästet i tillvaron söker genom klotter uttrycka och för sig själva begripliggöra den infernokris de genomgår. Ibland lyckas det som i fallet Strindberg då han hade förmåga att landa med fötterna på marken, mer eller mindre märkt av upplevelsen, men för andra, intellektuellt mer begränsade personligheter tar sig sjukdomen ett allt olustigare förlopp och till slut sker en zombiefiering med hjälp av starka psykofarmaka.

”Föregrep” alltså Strindberg den moderna konsten, en tolkning som på senare år trissat upp priserna på hans tavlor till allt fantasifullare nivåer, eller bygger allt på en pinsam missuppfattning? Är konstpubliken lurad?

Svaret ligger väl någonstans mittemellan, men man ska komma ihåg att de stora impressionisterna ältade inte sina inre problem. De utgick ifrån och tolkade verkligheten, förenklade och i den meningen förskönade upplevelsen, medan patienten Strindberg gick den motsatta vägen, försökte få grepp om sina trauman genom att projicera dem på verkligheten, och resultatet säger egentligen konstpubliken ingenting. Jämfört med t ex Skriet av Edvard Munch och dennes naturscenerier är skillnaden milsvid. Munch behärskade färg- och formspråket till fulländning.

Man skall ha konstnärens utgångspunkt klar för sig när man bedömer konst och kan i fallet Strindberg tala om hospitaliserad konst. Om den platsar i styrelserummen och finare salonger må vara en smakfråga. För konstälskande spekulanter kan en investering i Strindbergskonst på dagens prisnivå te sig som en osäker fordran som snabbt bör skyddas genom pantsättning.

För den som inte har lust att lätta på plånboken har konsten fördelen att inte behöva ägas för att kunna upplevas, som fallet däremot är med en skulptur med tre rumsdimensioner. Det duger gott att hänga en kopia på väggen. På så vis är konsten demokratisk och tillgänglig för alla. Den som är intresserad av konst och nyfiken på Strindberg kan med fördel ta del Bukowskis utställningskatalog för 250 kr (säljs vid utgången en trappa upp om du klarat säkerhetskontrollen) med en kort introduktion till Strindbergs liv och litteraturskap, vilket i sig är långt intressantare än den konst han producerade med pallettkniven. Hans terapiklotter kan väl inte sägas ha mer än kuriosavärde, som t ex någon av hans avgnagda blyertspennor.

Auktionspriserna för vardagsföremål som ägts av t ex rockstjärnor brukar hamna på ungefär vad man fick betala för Ingemar Bergmans stereoanläggning. Inte direkt billigt men inte heller ohemult dyrt och definitivt inga miljoner.

Ovan ett exempel på vad det hela handlar om, Strindbergs ljusa och mörka sidor projicerade på naturen i en teknik som han själv, lätt självironiskt, kallade för ”skogssnufvismen”. Några av hans motiv har dekorativt värde och skulle kunna användas till kakeldekor eller korkmattor. Styla ditt hem med Strindberg. Hans bästa och mest positiva tavla är kanske Infernotavlan, sid 57 i katalogen, där börjar han närma sig något, men temat med en tittglugg i motljus är inte unikt och användes med långt större raffinemang av andra av samtidens konstnärer som arbetade i klassisk, föreställande teknik.

Perioden då Strindberg var verksam uppvisade flera svenska och andra nordiska konstgiganter med en suverän teknik som aldrig senare överträffats. Här, liksom inom musiken uppnådde klassicismen sin fulländning, varefter förfallet inleddes, eller sökandet efter ”något nytt”. Anders Zorn balanserade realism och impressionism i en nydanande helhet, medan Strindbergs motsvarande ansatser spretar. Strindberg avverkade en duk på ett par timmar, medan Zorn var grundlig och kunde använda dagar åt att hitta rätt ljussättning. Yrkesmannen visavi dilletanten.

Då man handlar med konst bör man fråga sig vad man kunde få i stället till samma eller väsentligt lägre pris. En Zorn för tio miljoner… man får en suverän upplevelse för pengarna. Rätt pris för en Strindberg, ett par hundra tusen på sin höjd. Men marknaden lever sitt eget liv. Ju större bubbla desto tunnare skal.

DN SvD SvD AB

Annonser
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Strindbergs klotterterapi kraftigt övervärderad

  1. yuppiebloggen skriver:

    Verkligt bra inlägg skrivet av mig själv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s